Grybai

Grybai – ir skanūs, ir maistingi. Tai vieni seniausių žmogaus vartojamų maisto produktų. Grybuose yra riebalų, angliavandenių, baltymų, mineralinių druskų, aromatinių medžiagų, vitaminų. Naudingiausi – baravykai, raudonviršiai, voveraitės, rudmėsės. Svarbu nepamiršti, kad grybai yra sunkiai virškinamas maistas. Jie netinka vakarienei, nepatartina jų valgyti ligoniams ir vaikams, tiems, kurie serga skrandžio, kepenų, inkstų, kasos ligomis.

Specialistai aiškina, kad grybai, kurių apačioje pastebite kepurėles, o ne kempinėlę, yra pavojingi. Grybas, kurio kepurėlės apatinėje pusėje yra lakšteliai, gali būti mirtinai nuodingas. Patys nuodingiausi grybai – žalsvoji ir blyškioji musmirės, smailiakepurė musmirė ir rausvėjančioji plaušabudė. Grybaujant patartina vadovautis pagrindine taisykle: jei abejojate, ar grybas valgomas, jo geriau neimkite.

Keletas patarimų: grybai kaupia sunkiuosius metalus, todėl nepatartina grybauti pakelėse, miestų parkuose, prie geležinkelių. Naudingiausi yra jauni grybai. Maistinių medžiagų daugiausia yra grybų kepurėlėse, mažiau – kotuose. Paruoštus gaminti grybus geriau laikyti stikliniuose, o ne metaliniuose induose. Šalnų paveikti grybai netinkami valgyti, nes juose yra nuodingų medžiagų. Išvirtus ar sudžiovintus grybus patariama laikyti iki +6 temperatūroje ne ilgiau nei 12 mėn. Šaldytus grybus patariama suvartoti per 6 mėn. Prieš vartojant džiovintus, rekomenduojama juos apvirti.

Parengė Aldona KAZLAUSKIENĖ,
Zarasų viešosios bibliotekos vyresn. bibliotekininkė
Parengta pagal žurnalą „Ji“